Monday, August 31, 2009

Amalan-amalan utama Ramadhan

AMALAN-AMALAN UTAMA DI BULAN RAMADHAN YANG MENJANJIKAN KEAMPUNAN, RAHMAT DAN KESELAMATAN DARI API NERAKA.

Raihaniah Zakaria IPGM Perlis

raihaniah@yahoo.com

http://www.raihaniah.blogspot.com

PENDAHULUAN

Allah telah mewajibkan hambanya untuk berpuasa sebulan pada bulan Ramadhan untuk kebaikan dan kesejahteraan hidup manusia itu sendiri. Ibadat puasa ini sebenarnya telah difardhukan kepada umat-umat yang terdahulu sebelum umat Nabi Muhammad s.a.w. Dalam agama Yahudi dan juga Nasrani ada syariatkan berpuasa, begitu juga dalam agama yang tidak ada kaitan dengan agama samawi seperti hindu dan Buddha juga terdapat amalan berpuasa. Tetapi puasa mereka tentulah tidak bersesuaian dengan fitrah bersih sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah S.W.T. Ada setengah agama yang menganjurkan umatnya berpuasa berhari-hari tanpa berbuka dan ada pula yang terlalu ringan anjuran puasanya seperti berpuasa hanya pada malam hari atau berpuasa terhadap makanan-makanan tertentu sahaja. Islam dengan kebenaran risalahnya menganjurkan satu puasa yang amat sesuai dengan fitrah manusia tidak terlalu memberat dan tidak terlalu ringan sehingga meremehkan.

ANDA HARUS TAHU MENGAPA ALLAH MEWAJIBKAN ANDA BERPUASA

Allah S.W.T mewajibkan hambanya berpuasa kerana kasih dan sayangnya kepada kita. Disiplin, kesabaran, kasih sayang, komunikasi yang baik, zikrullah adalah elemen-elemen yang penting untuk mencapai al-Falah. Kesemua elemen itu ada dalam puasa. Kemuncak kepada pencapaian kesemua itu adalah takwa kepada Allah S.W.T.

Tujuan Allah mewajibkan hambanya berpuasa adalah untuk mencapai takwa. Orang yang bertakwa akan dapat mengendalikan nafsu shahwat yang menjadi punca kepada segala keburukan, dengan itu ia taat dan patuh kepada segala perintah Allah S.W.T. Salah satu cara untuk menundukkan hawa nafsu ialah dengan berpuasa. Firman Allah S.W.T dalam ayat 183 Surah al-Baqarah:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Ertinya: Wahai orang yang beriman diwajibkan ke atasmu berpuasa sebagaimana diwajibkan kepada orang sebelum kamu semoga kamu bertakwa.

BICARA RASULULLAH TENTANG KELEBIHAN, AMALAN AMALAN UTAMA DAN TIPS MENCAPAI TAKWA

A. KELEBIHAN BERPUASA

1. PUASA MENYIHATKAN TUBUHMU

عن ابي هريرة رضي الله عنه قال. قال رسول الله صلي الله عليه وسلم: أَغُدُّوا تَغَنَّمُوا وَصُومُوا تَصِحُّوا وَسَافَرُوا تَسْتَغنوا(رواه الطبرانى فى الأوسط ورواته ثقات)

Maksudnya:

Lakukanlah sesuatu perkara pada waktu pagi nescaya kamu akan untung, berpuasalah nescaya kamu akan sihat, bermusafirlah nescaya kamu akan kaya.

Dunia perubatan moden hari ini menunjukkan dengan jelas tentang faedah berpuasa dalam merawat berbagai-bagai jenis penyakit seperti diabetes, obbesiti, masalah penghadaman pencernaan dan sebagainya. Adalah biasa kita melihat di katil-katil hospital perkataan ‘BERPUASA’. Faedahnya kepada orang sakit sebagai rawatan manakala kepada orang yang sihat sebagai pencegahan daripada datangnya penyakit.

2. PUASA MENGUATKAN ROH DAN MENGALAHKAN NAFSUMU

Orang yang berpuasa akan ringan untuk melakukan ibadat diwaktu malam hari. Ini adalah kerana nafsu dapat ditundukkan dengan berlapar. Hakikat ini jelas dapat dilihat dimana pada bulan Ramadhan masjid-masjid akan dipenuhi oleh jemaah untuk solat terawih. Sabda Rasulullah s.a.w:

عن ابن مسعود رضي الله عنه قال، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: يَا مَعْشَرَ الشَّبَابَ مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ البَاءَة فَلْيَتَزَوَّج فَإنه اَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَاَحْصَنَ لِلْفَرْجِ وَمَنْ لَم يَسْتَطِع فَعَلَيْهِ بِالصَّوم فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ (رواه البخارى ومسلم)

Ertinya: Wahai para pemuda! Sesiapa yang mampu berkahwin antara kamu hendaklah ia berkahwin, kerana dengan itu terpelihara mata dan terkawal kemaluan. Sesiapa yang tidak mampu hendaklah berpuasa kerana dengan berpuasa terkawal nafsu.

3. PUASA MELATIH DIRIMU MENGHARGAI NIKMAT ALLAH

Nikmat kesedapan sesuatu makanan sebenarnya hanya dapat dirasai secara maksimum oleh orang yang lapar. Orang yang sentiasa kenyang kurang menilai nikmat kesedapan. Sabda Rasulullah s.a.w:

عن ابي هريرة رضي الله عنه قال، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: للصائم فرحتان فرحة حين يفطر وفرحة حين يلقى ربه ( رواه الترمذي)

Ertinya: Orang yang berpuasa akan merasai dua nikmat kegembiraan, kegembiraan ketika berpuasa dan kegembiraan di saat bertemu Allah S.W.T.

4. MELATIH DIRIMU BERSIFAT SABAR

Sabda Rasululllah S.A.W:

روي عن ابر هريرة رضى الله عنه قال، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: لِكُلِّ شَيئٍ زَكَاةً وَزَكَاةِ الجَسَدِ الصَّوم وَالصِّيَام نصف الصبر (رواه ابن ماجه)

Maksudnya: Setiap sesuatu mempunyai zakatnya dan zakat tubuh ialah berpuasa dan puasa itu adalah separuh dari kesabaran.

5. DOA MU DI KABULKAN ALLAH

Sabda Rasulullah s.a.w:

ثلاث حق على الله ان لايرد لهم دعوة الصائم حتى يَفْطُر والمَظْلُوم حَتَّى يَنْتَصِرُ وَالمُسَافِر حَتَّي يَرْجِع( رواه البزار)

Maksudnya: Ada tiga golongan yang menjadi hak Allah untuk tidak menolak doa mereka, iaitu: orang yang doa orang yang berpuasa hingga ia berbuka, doa orang yang dizalimi sehingga ia ditolongi dan doa orang yang musafir hingga ia kembali

B. BICARA RASUL TENTANG KELEBIHAN AMALAN PADA BULAN RAMADHAN

1. PUASA PADA SIANGNYA DAN QIAMULLAIL PADA MALAMNYA DENGAN PENUH KEIMANAN DAN KEINSAFAN MENJADI SEBAB KEPADA MENDAPAT RAHMAT DAN KEAMPUNAN.

Sabda Rasulullah S.A.W:

عن ابي هريرة رضى الله عنه ان النبي صلى الله عليه وسلم قال: مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيْمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ (متفق عليه)

Maksudnya: Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keinsafan yang mendalam, maka Allah akan mengampuni dosanya yang telah lalu.

2. ALLAH MENAWARKAN TAWARAN MEGA DENGAN MELIPATGANDAKAN PAHALA YANG TIDAK ADA PADA BULAN LAIN.

عن سلمان رضى الله عنه قال خطبنا رسول الله صلى الله عليه وسلم فى آخر يوم من شعبان : يآأيها الناس قَدْ اَظَلَّكُم شَهْرٌ عَظِيْمٌ مُبَارَكٌ شَهْرٌ فِيْهِ لَيْلَةً خَيْرٌ مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ، شَهْرٌ جَعَلَ الله صِيَامه فَرِيْضَة وقيام ليله تَطَوُّعًا مَنْ تَقَرَّبَ فِيْهِ بِخِصْلَةٍ كَانَ كَمَنْ اَدَّي فَرِيْضَةً فِيْمَا سِوَاهُ وَمَنْ اَدَّي فَرِيضَة فِيْهِ كَانَ كَمَنْ اَدَّي سَبْعِيْنَ فَرِيْضَة فِيْمَا سِوَاهُ وَهُوَ شَهْرُ الصَّبْر وَالصَّبْر ثَوَابَهُ الجَنَّة.... الحديث ( رواه ابن حزيمة والبيهقى وابن حبان)

Maksudnya: Daripada Salman r.a. katanya Rasulullah s.a.w telah berkhutbah kepada kami pada suatu hari di akhir bulan Syaaban katanya: Wahai manusia kamu akan menempuh bulan yang agung yang penuh dengan keberkatan. Bulan di mana di dalamnya ada satu hari yang lebih baik dari seribu bulan iaitu malam Lailatul Qadar. Bulan dimana Allah mewajibkan siangnya untuk berpuasa dan qiam pada malamnya sebagai hadiah. Sesiapa yang mendekatkan diri kepada Allah dengan amalan sunat sama seperti melakukan ibadat fardhu. Dan sesiapa yang melakukan satu ibadat fardhu pahalanya sama seperti telah melakukan tujuh puluh kali ibadat fardhu dalam bulan-bulan yang lain. Bulan ini adalah bulan kesabaran. Dan kesabaran itu balasannya adalah syurga.

3. TERDAPAT DI DALAMNYA SATU MALAM YANG DINAMAKAN MALAM LAILATUL QADAR.

Malam ini disebut oleh Allah S.W.T dalam surah al-Qadar sebagai satu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Sesiapa yang melakukan ibadat dan berdoa pada malam ini seolah-olah ia telah beribadat kepada Allah selama 83 tahun iaitu seribu bulan. Allah akan mengampuni orang yang memohon ampun kepadanya pada malam ini dan mengabulkan segala permintaan orang yang berdoa pada malam ini. Sabda Rasulullah s.a.w:

عن عائشة رضى الله عنها قالت قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " تحروا ليلة القدر فى العشر الأواخر من رمضان"

Maksudnya: Daripada Aisyah r.a katanya Rasulullah S.A.W bersabda: Carilah malam Lailatul Qadar pada malam sepuluh terakhir Ramadhan.

1. BERSEDEKAH

Sabda Rasulullah s.a.w:

عن انس رضي الله عنه قال : يا رسول الله أي الصدقة افضل. قال صدقة فى رمضان ( رواه الترمذي)

Maksudnya: Daripada Anas r.a berkata beliau bertanya Rasulullah S.A.W: Wahai Rasulullah manakah sedekah yang lebih utama? Baginda menjawab sedekah pada bulan Ramadhan.

Rebutlah peluang untuk

2. MEMBACA AL-QUR’AN SECARA INTENSIF

Kedudukan seseorang disyurga ditentukan melalui banyak atau sedikit ayat-ayat al-Qur’an yang dibaca dan dihayati dalam hidupnya. Sesiapa yang paling banyak membaca dan menghayati isi kandungan al-Qur’an akan berada di kedudukan yang tinggi di syurga. Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan al-Nasa’i bahawa Rasulullah S.A.W banyak membaca al-Qur’an pada bulan Ramadhan, juga bertadarus dengan malaikat Jibril dan para sahabat. Sabda Rasulullah s.a.w:

عن عبدالله بن عمروا بن العاص رضي الله عنه قال قال رسول الله صلي الله عليه وسلم: من قام بعشر ايات لم يكتب من الغافلين ومن قام بمائة اية كتب من القانطين ومن قام بألف اية كتب من المقنطرين ( رواه ابو داوود وابن خزيمه)

Maksudnya: Sesiapa yang Qiamullail dengan membaca sepuluh ayat maka Allah tidak akan mencatatnya sebagai orang yang lalai, sesiapa yangmembaca seratus ayat maka Allah akan mencatatnya sebagai orang yang taat, sesiapa yang membaca seribu ayat maka Allah akan mencatatnya sebagai jutawan ( Dari sudut pahala dan kedudukannya di syurga).

Telah warid dalam beberapa hadis bahawa rumah yang di dalamnya ada didirikan solat dan dibacakan al-Qur’an oleh penghuninya akan dikunjungi oleh Malaikat yang mendoakan ketenangan dan kesejahteraan pada penghuni rumah tersebut. Manakala rumah yang tidak ada di dalamanya orang yang solat dan membaca al-Qur’an di sifatkan oleh Rasulullah sebagai kubur, tiada keberkatan di dalamnya dan penghuninya merasa sempit dan tiada ketenangan.

3. MENJAMU ORANG BERBUKA PUASA

Sabda Rasulullah s.a.w:

وروي عن سلمان رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من فطر صائما على طعام وشراب من حلال صلت عليه الملائكة فى ساعات شهر رمضان وصافحه جبريل ليلة القدر ومن صافحه جبريل عليه السلام يرق قلبه وتكثر دموعه..... الحديث ( رواه ابو الشيخ بن حبان فى كتاب الثواب و الطبرانى فى الكثير)

Maksudnya: Sesiapa yang menjamu orang berbuka dengan makanan dan minuman dari sumber yang halal maka dirinya akan diselawati oleh Malaikat pada setiap waktu dibulan Ramadhan dan akan di salam oleh Jibril pada malam Lailatul Qadar. Dan sesiapa yang disalami oleh Jibril pada malam tersebut tandanya ialah akan lembut hatinya dan banyak mengalirkan air mata kerana takut dan tamak kepada keredhaan Allah S.W.T.

4. IKTIKAF

Iktikaf ialah berada di Masjid dengan niat iktikaf dalam keadaan suci dari hadas besar dan kecil. Semasa iktikaf kita melakukan berbagai-bagai ibadat seperti berzikir, membaca al-Qur’an tafakkur, mempelajari ilmu dan sebagainya. Sabda Rasulullah S.A.W:

عن ابي هريرة رضى الله عنه كان النبي صلي الله عليه وسلم يعتكف فى كل رمضان عشر ايام ولما كان عام الذي قبض فيه اعتكف عشرين يوما ( رواه البخاري)

Maksudnya: Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W telah beriktikaf pada tiap-tiap bulan Ramadhan selama sepuluh hari tetapi pada tahun baginda wafat, baginda beriktikaf selama dua puluh hari.

5. MELAKUKAN SOLAT SUNAT TERAWIH DAN SOLAT SUNAT WITIR

Solat sunat terawih dilakukan selepas solat Isyak pada malam bulan Ramadhan. Ia boleh dilakukan secara berjemaah atau bersendirian sama ada lapan atau dua puluh. Setiap dua rakaat satu salam. Kemudian diakhiri dengan tiga rakaat solat witir.

Cara Melakukan Solat Sunat Terawih

Lafaz Niat:

اُصَلِّى سُنَّةَ التَّرَاوِيْح رَكَعَتَيْنِ لله تَعَالَى.

Maksudnya:

Sahaja aku solat sunat terawih dua rakaat kerana Allah Ta’ala.

6. MELAZIMI QIAMULLAIL

Iaitu bangun diwaktu malam hari setelah tidur untuk beribadat kepada Allah dengan melakukan solat-solat sunat seperi solat sunat Tahajjud, solat sunat tasbih, solat sunat hajat, membaca al-Qur’an, berdoa dan berzikir. Paling minima sesorang itu Qiam pada bulan Ramadhan ialah dengan menunaikan solat Isyak dan solat subuh berjemaah.

7. MEMBANYAKKAN ZIKIR, ISTIGHFAR DAN DOA UNTUK DIRI SENDIRI, IBU BAPA ANAK-ANAK SERTA MUSLIMIN DAN MUSLIMAT. ALLAH MENYURUH KITA BERDOA DAN IA BERJANJI AKAN MENGABULKANNYA.

DOA-DOA YANG SANGAT BAIK DIBACA DI SAAT HAMPIR BERBUKA PUASA (SEELOK-ELOKNYA MINTA SEMUA AHLI KELUARGA BERDOA BERSAMA-SAMA KERANA DISAAT ITU DOA AMAT MAKBUL

1. DOA MEMOHON RAHMAT (DOA UTAMA PADA 10 AWAL RAMADHAN)

رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا

Maksudnya:

Wahai tuhan kami berikanlah rahmat kepada kami dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami ( surah al-Kahfi ayat 10)

2. DOA MEMOHON SUPAYA KETURUNAN KITA ORANG YANG MENDIRIKAN SOLAT SERTA DOA KESEJAHTERAAN MENYELURUH UNTUK SEMUA ORANG-ORANG BERIMAN: Ayat 40-41 Surah Ibrahim

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاَةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

Wahai Tuhanku jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan solat, Ya Allah perkenankanlah doaku. Wahai Tuhan ampunilah aku dan kedua ibu bapaku dan sekelian orang-orang mukmin pada hari terjadinya kiamat

3. DOA MEMOHON SUPAYA MENJADI ORANG YANG HIDUP CEMERLANG DUNIA DAN AKHIRAT

اَللَّهُمَّ اَصْلِحْ لِى دِيْنِى الَّذِى هُوَ عِصْمَةُ اَمْرِى وَاَصْلِحْ لِى دُنْيَايَ الَّتِى فِيْهَا مَعَا شِى وَاَصْلِحْ لِى آخِرَتِى الَّتِى فِيْهَا مَعَادِى وَاجْعَلِ الحَيَاةَ زِيَادَةً لِى فِى كُلِّ خَيْرٍ وَاجْعَلِ المَوْتَ رَاحَةً لِى مِنْ كُلِّ شَرٍّ اَللَّهُمَّ اجْعَلْ خَيْرَ عُمْرِى آخِرَهُ وَخَيْرَ عَمَلِى خَوَاتِمَهُ وَخَيْرَ اَيَّامِى يَوْمَ اَلْقَاكَ فِيْه.

Ya Allah cemerlangkanlah urusan agamaku kerana ia akan menjaga urusan hidupku. Ya Allah perelokkanlah urusan duniaku kerana padanya aku menjalani kehidupan, Ya Allah cemerlangkanlah urusan akhiratku kerana padanya tempat kembaliku. Ya Allah jadikanlah kehidupanku didunia ini bertambah-tambah dengan kebaikan dan jadikanlah matiku nanti sebagai kerehatan daripada segala keburukan. Ya Allah jadikan sebaik-baik umurku ialah pada penghujungnya dan sebaik-baik amalanku ialah pada penutupnya dan sebaik-baik

hari bagiku ialah disaat aku berjumpa denganmu ya Allah.

4. DOA MENYELURUH MEMOHON

KEBAIKAN DUNIA DAN AKHIRAT

رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

"Wahai Tuhan kami, berilah Kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah Kami dari azab neraka". (Surah al-Baqarah ayat 201)

5. DOA MALAM LAILATUL QADAR. DIBACA SETIAP MALAM PADA BULAN RAMADHAN

اَلَّلهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ كَرِيْمٌ تُحِبُّ العَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي

6. DOA KETIKA BERBUKA PUASA

اَلَّلهُمَّ لَكَ صُمْتُ وَبِكَ آمَنْتُ وَعَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْتُ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْن

D. BICARA RASULULLAH TENTANG AMALAN YANG PERLU DIJAUHI DALAM BULAN RAMAADHAN

1. Berbuka puasa tanpa sebarang keuzuran. Ia adalah dosa besar kerana berpuasa adalah rukun dan wajib keatas setiap mukallaf Sabda Rasulullah s.a.w:

عن ابي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال من أفطر يوما من رمضان في غير رخصة رخصه الله لم يقض عنه بصيام الدهر وان صامه ( رواه البخاري والترمذي)

Maksudnya: Sesiapa yang berbuka puasa Ramadan sehari tanpa sebarang keuzuran. Dia tidak akan dikira menunaikannya walaupun dia berpuasa sepanjang masa

2. Bergaduh, bertikam lidah

عن ابي هريرة رضى الله عنه ان رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: قال الله عزوجل... فإن شاتمه احد او قاتله فليقل إنى صائم مرتين ( رواه احمد ومسلم والنسائي)

Maksudnya Allah S.W.T berfirman: Jika orang yang berpuasa dicaci atau dicabar untuk berkelahi maka hendaklah ia berkata “ Aku sedang berpuasa” sebanyak 2 kali

3. Menjaga lidah dari mengumpat, melaknat, berdusta kerana ia akan mengurangkan pahala puasa mu Sabda Rasulullah S.A.W:

الصيام جنة فإذا كان يوم صوم احدكم فلا يرفث ولا يصخب( رواه البخاري)

Maksudnya: Puasa itu adalah perisai. Apabila seseorang itu berpuasa maka janganlah ia mencaci, memaki dan menghasut.

Wednesday, August 12, 2009

Kaedah Tadarrus dan Koperatif Learning: Satu Kajian Perbandingan

Raihaniah bt Zakaria dan Tn. Hj Md Rusli b. A. Rashid
Institut Pendidikan Guru Kampus Perlis




1.0 Pengenalan


Kajian ini cuba untuk melihat secara lebih dekat tentang prinsip dan teknik kaedah tadarrus yang telah diasaskan oleh Rasulullah s.a.w serta perbandingannya dengan pembelajaran koperatif yang dicanangkan oleh pakar-pakar pendidikan moden. Analisis ini bertujuan untuk menambah baikan sistem pembelajaran yang sedia ada. Perbincangan ini didahului dengan pengenalan konsep kedua-dua kaedah yang dimulai dengan konsep tadarrus dan seterusnya konsep koperatif learning. Selanjutnya kedua-dua konsep ini dianalisis untuk melihat kesamaan dan perbezaan bagi kedua-dua kaedah ini. Perbincangan seterusnya berusaha untuk menyepadukan kedua-dua kaedah ini bagi mencapai keberkesanan yang jitu dalam pelaksanaan kaedah ini dalam arus pendidikan di Malaysia.



2.0 Tujuan Kajian


1. Memperkenalkan kaedah tadarrus sebagai satu kaedah pengajaran yang boleh diimplementasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam semua mata pelajaran

2. Menyepadukan keistimewaan kaedah tadarrus dalam kaedah koperatif learning



3.0 Metodologi Kajian



Kajian ini adalah kajian kualitatif yang dijalankan untuk mendapatkan kefahaman yang mendalam tentang konsep kaedah tadarrus dan konsep koperatif learning. Ia juga dijalankan untuk mendapat maklumat yang terperinci dan mendalam terhadap kelebihan dan kekurangan kedua-dua konsep tersebut. Metod yang digunakan dalam pengumpulan data kajian ini ialah metod penyelidikan perpustakaan.Pengkaji mengunakan kaedah ini untuk mendapatkan bahan-bahan dari buku-buku yang berkaitan dengan kajian ini terutamanya dalam mencari bahan untuk mendapatkan kajian terdahulu yang berkaitan. Dalam menganalisis data pengkaji mengunakan metod induktif dimana pengkaji membina konsep, membuat hipotesis dan teori bagi kedua-dua kaedah tersebut untuk dikembang dan dinyatakan secara jelas. Data-data dan fakta yang diperolehi dibandingkan dengan mengunakan metod komparatif bagi mendapat satu kesimpulan yang tepat.




4.0 Dapatan Kajian



4.1 Definisi Kaedah Tadarrus


Dari sudut Bahasa Tadarrus berasal dari bahasa Arab yang kata asalnya dari kalimah Darasa. Dalam Lisanul Arab kalimah Darasa bererti membaca dan dibacakan yakni saling membaca dan menyemak secara bersungguh-sungguh. Dari sudut istilah kaedah tadarus ialah kumpulan kecil yang biasanya tidak melebihi 4 orang. Seorang membaca yang lain mendengar dan membetulkan bacaan jika terdapat kesalahan dalam bacaan rakannya . Aktiviti ini berjalan serentak kepada semua kumpulan. Murid-murid membaca secara bergilir-gilir dalam kumpulan.



4.2 Definisi Pembelajaran Koperatif


Pembelajaran koperatif merujuk kepada kaedah pengajaran yang memerlukan murid dari pelbagai kebolehan bekerjasama dalam kumpulan kecil untuk mencapai satu matlamat yang sama (Slavin, 1990). Sasaran adalah tahap pembelajaran yang maksimum bukan sahaja untuk diri sendiri, tetapi juga untuk rakan-rakan yang lain.


4.3 Prinsip Kaedah Tadarrus


1. Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Dilaksanakan Dalam Halaqah
2. Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Mengunakan Kaedah Talaqqi Musyafahah (Verbal
Linguistic)
3. Membentangkan Bacaan
4. Latih Tubi Dan Ulangan
5. Isi Kandungan Dan Matlamat Yang Tetap Dan Jelas


4.4 Prinsip Pembelajaran Koperatif


1. Pelajar perlu saling bergantungan positif untuk mencapai objektif gerak kerja.

2. Interaksi Promotif Yang dilakukan Secara Bersemuka

3. Akauntabiliti Individu dan Kumpulan

4. Mengajar Pelajar Kemahiran Interpersonal yang diperlukan dan Kemahiran Bekerja dalam
Kumpulan Kecil

5. Memperoses Kumpulan




Halaqah atau duduk dalam bentuk bulatan atau separa bulatan. Sebelum memasuki halaqah mereka mesti berpakaian kemas, bersih, memakai bau-bauan serta berwudhuk. Mereka duduk dalam keadaan khusyuk.



4.5. Dapatan Perbandingan



Apabila diteliti kepada ciri-ciri pelaksanaan antara konsep koperatif learning dan konsep tadarrus kita akan dapat melihat kesamaan yang amat ketara di antara kedua-dua konsep ini dari sudut zahirnya. persamaan tersebut dapat diteliti dalam perkara-perkara berikut:


1. Ketergantungan positif dalam kaedah koperatif menyamai dengan ciri pelaksanaan tadarrus dimana berlakunya usaha sendiri untuk meningkatkan kecekapan dan prestasi diri individu melalui aktiviti kumpulan dalam kaedah tadarrus. Kejayaan hanya boleh dicapai bersama-sama iaitu hasil daripada usaha semua orang.


2. Kesamaan ciri yang amat ketara juga dalam kooperatif learning dan tadarus ialah berlakunya Interaksi Promotif Yang dilakukan Secara Bersemuka. Dalam tadarrus ciri ini dinamakan talaqi musyafahah. Dalam talaqi Musyafahah Setiap ahli akan bersama-sama membaca dan mendengar serta menyemak bacaan yang diperdengarkan oleh semua ahli kumpulan melalui kaedah bergilir-gilir.


3. Akauntabiliti Individu dan Kumpulan dalam kaedah kooperatif juga amat ditekankan dalam kaedah tadarrus. Kedua-duanya menekankan tentang keperluan setiap ahli bertanggungjawab memastikan kejayaan matlamat kumpulan. Akauntabiliti dalam kaedah tadarrus dimotivasikan lagi dengan pendekatan hati iaitu setiap ahli yang bersama-sama menyumbang akan mendapat ganjaran pahala dan kebaikan yang berlipatganda


4. Kemahiran Interpersonal dan Kemahiran Bekerja dalam Kumpulan Kecil dalam pembelajaran kooperatif juga diimpelimentasi dalam kaedah tadarrus. Namun demikian Kaedah tadarrus lebih jelas dan terperinchi dari sudut adab-adab pelaksanaanya iaitu apabila seseorang itu menjadi ahli kumpulan tadarrus maka dia telah menyatakan kesanggupannya untuk mendedahkan kelemahan dirinya kepada orang lain demi menjadi pandai dan cekap.



5.0 Rumusan



1. Kaedah taddarus bukan saja mengandungi unsur-unsur penyerapan dan pembelajaran ilmu malah ia merupakan satu latihan sosial dan pendidikan hati. Dilihat dari sudut ini, kaedah taddarus ialah satu kaedah yang sungguh lengkap dari perspektif dan kandungan etimologi, sosiologi dan epistomologi.


2. Kemahiran –kemahiran sosial yang berteraskan adab-adab Islam dalam menuntut ilmu, dalam perbincangan perlu diajar bersama-sama dengan kemahiran-kemahiran akademik yang lain.


3. Dalam konteks pembelajaran dan pengajaran, niat boleh dijadikan sebagai mekanisme penting dalam membina motivasi pengajaran dan pembelajaran.


4. Memulia dan menghormati guru. Menurut al-Zarnuji seseorang penuntut ilmu itu tidak akan sampai kepada matlamatnya melainkan dengan penghormatan kepada gurunya, ilmunya dan yang berkaitan dengannya. Memuliakan guru adalah sebahagian dari memuliakan ilmu. Ia menimbulkan keberkatan dan mendapat limpahan rahmat dari Allah S.W.T.



6.0 Rujukan


1. Al-Zarnuji, Burhan al-Islam, Kitab Ta’lim al-Mutaalim Tariq al-Ta’lum, ed. Muhammad Abd
al-Qadir Ahmad, Kaherah: Matba’ah al-Sa’adah, 1986.
2. Abd al-Somad al-Falimbani, Siyar al-Salikin, Singapura: Pustaka Nasional, juz 1-2
3. Al-Ghazzali, Ihya Ulumiddin, Kaherah: Matba’ah al-Istiqamah, jil 1-3
4. Wan Suhaimi Wan Abdullah (2002), “Falsafah Pengajaran dan Pembelajaran Dalam Islam:
Suatu Analisis Karya al-Zarnuji”, dalam Jurnal Afkar, bil.3, jurnal Afkar bil 3 2002. Universiti
Malaya: Jabatan Akidah dan Pemikiran Islam.
5. Fairuzah Hj. Basri et. al (2008), Tamadun Islam dan Tamadun Melayu. UPENA: UiTM Shah
Alam,
6. Mohd. Yusuf Ahmad (2005), Sejarah dan Kaedah Pendidikan al-Qur’an. Kuala Lumpur:
Penerbit Universiti Malaya, cet. 4,
7. Kamarudin Hj Husin et. al (2003), Pedagogi Untuk Asas Pendidikan. Kumpulan Budiman:
Kuala Lumpur
8. Slavin, R. (1990) Cooperative Learning : Theory, Research and Practice. Englewood Cliff, NJ:
Prentice Hall.
9. Johnson, d.W.,& Johnson, R.T (1991). Learning together and alone : Cooperative, Competitive,
and individualistic learning ( 3rd Ed.). Upper Saddle river, NJ: Prentice-Hall.
10.http://researchipbmm2008.blogspot.com/2008/01/mengapa-menggunakan-kaedah-kualitatif.html
13/7/2009


Kertas Kerja ini adalah Poster Presentation yang dibentangkan dalam:
Seminar Penyelidikan Pendidikan IPGM
Zon Utara 2009 Bertempat di Hotel Copthorne Tanjung Bungah Pulau Pinang
Pada 22-24 Julai 2009.


Untuk Keterangan Lanjut Sila Hubungi:
Raihaniah bt. Zakaria
Institut Pendidikan Guru Kampus Perlis
Email:raihaniah@yahoo.com

Cerita Uwais al-Qarni

Cerita Uwais al-Qarni

Pada pagi ini suka saya bawakan satu cerita seorang wali Allah- Orang yang dekat dengan Allah S.W.T (Bahasa- Bantuan atau perlindungan Allah) dari sudut istilah ialah manusia biasa yang beriman, bertakwa, beristiqamah melaksanakan segala perintah tuhan dan menjauhi larangan Allah zahir dan batin, wali tidak maksum dan tidak mempunyai mukjizat. Tapi dia ada karamah) wali yang ingin dicerita pada pagi ini seorang wali yang bernama Uwais al-Qarni. Uwais dalam lipatan sejarahnya digelar sebagai orang yang terkenal dilangit tetapi tidak dikenali di bumi. Uwais adalah seorang tabi’in. Tabi’in bermaksud generasi selepas wafat para sahabat Rasululullah s.a.w. Sahabat dalam hieraki ummah ialah orang yang hidup pada masa nabi atau pernah berjumpa dengan Nabi dan beriman kepada Nabi Muhammad s.a.w. Habis sahaja generasi sahabat orang panggil Tabi’in atau pengikut. Selepas habis generasi tabi’in tabi’ Tabi’in begitulah sehingga sampai kepada generasi kita-Kita nak tak tahu berapa tab’ tabi’in dah.

Nabi Muhammad S.A.W adalah seorang yang futuristik boleh meramal bahkan boleh melihat masa depan. Nabi dah lihat akhir dunia dalam peristiwa Israk Mikraj umpamanya kerana itulah juga nabi boleh menceritakan alamat-alamat kiamat dan hal ehwal yang akan berlaku. Masa depan kita sudah ada. Dalam cerita Uwais ini ada satu hadis pesanan Rasulullah kepada dua orang sahabat baginda iaitu umar dan Ali. Hai Umar Hai Ali Apabila nanti kamu bertemu Uwais al-Qarni mintalah kepadanya supaya ia meminta ampunkan kamu berdua kepada Allah kerana ia orang yang makbul doanya:

‏حدثنا ‏ ‏زهير بن حرب ‏ ‏ومحمد بن المثنى ‏ ‏قالا حدثنا ‏ ‏عفان بن مسلم ‏ ‏حدثنا ‏ ‏حماد وهو ابن سلمة ‏ ‏عن ‏ ‏سعيد الجريري ‏ ‏بهذا الإسناد ‏ ‏عن ‏ ‏عمر بن الخطاب ‏ ‏قال إني سمعت ‏ ‏رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏يقول ‏ ‏إن خير التابعين رجل يقال له ‏ ‏أويس ‏ ‏وله والدة وكان به ‏ ‏بياض ‏ ‏فمروه فليستغفر لكم(رواه مسلم واحمد)
Maksudnya: Sebaik-baik Tabi’in ialah seorang lelaki yang dipanggil Uwais, Dia ada seorang ibu, berasal dari Yaman. Dan dia ada tanda putih kat tengkok dia, leher dia. Sekiranya kamu berjumpa Uwais kamu mintalah dia berdoa supaya Allah mengampuni kamu Kata al-Imam Al-Nawawi:
وفيه استحباب طلب الدعاء والاستغفار من أهل الصلاح , وإن كان الطالب أفضل منهم
Maksudnya: Adalah disunatkan untuk kita minta daripada orang-orang soleh berdoa dan memohon ampun kepada Allah sekalipun kedudukan orang yang meminta itu lebih tinggi daripada orang yang dipinta.

Uwais adalah seorang yang sangat taat kepada ibunya. Amalan dia yang sangat istimewa. Pada hakikatnya di mempunyai banyak amalan-amalan lain yang dapat mendekat dirinya kepada Allah tapi yang paling istimewa ialah amalan ketaatan kepada ibunya. Ibunya sudah tua dan tak boleh berjalan lagi tetapi dia sangat teringin untuk menunaikan Haji. Manakala Uwais seorang yang sangat miskin, yatim . Untuk pergi ke Mekah dari Yaman memerlukan kenderaan dan bekalan yang cukup. Paling tidak dua ekor unta satu untuk di tunggangi satu lagi untuk membawa barang-barang. Dia ligat memikirkan bagaimana caranya untuk menunaikan permintaan ibunya. Setelah berfikir dia telah membeli seekor anak lembu. Dia membina bangsal untuk lembunya itu di atas bukit. Apabila mala dia mengendong lembunya naik ke bangsal di atas bukit, bila tiba waktu siang dia mengendongnya turun untuk diberi makan rumput-rumput. Itulah yang dilakukannya sedara rutin sehinggalah lembunya besar. Oleh kerana dia biasa memikul lembunya itu setiap hari dia tidak merasa berat walaupun lembunya sudah besar beratus-ratus kilogram. Begitulah seumpama orang yang mengangkat berat. Tuan puan boleh gambarkan macam mana orang yang menyertai sukan angkat berat. The reason that they can up the heavy metal up to 200 because they do it in routine.

Bila tiba masa yang telah ditentukan Allah S.W.T, dia membawa ibunya/mak dia pikul atas bahu dia pergi ke Mekah. Sebelah bahu pikul mak, sebelah yang lain bawa barang-barang. Amalan baiknya yang istimewa ini menyebabkan dia terkenal di langit.

Uwais seorang yang sopak. Ibunya bertanya kepada dia” Wahai Uwais engkau solat malam-malam apa yang engkau minta dengan Allah S.W.T. Uwais menjawab aku minta supaya aku, ibu dan para mukminin dan mukminat diampuni dan dimaafi oleh Allah S.W.T. Sebab/ kerana bila Allah mengampuni kita memaafi kita maka tercapailah hasrat dan matlamat hidup kita. Nabi Muhammad s.a.w amat menekankan doa ini doa minta Allah ampun Allah maafkan segala kesalahan kita:

اَلَّلهُمَّ اِنَّكَ عَفُوٌّ كَرِيْمٌ تُحِبُّ العَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي
Sabda Rasulullah S.A.W:

‏عن ‏ ‏عائشة ‏ ‏قالت ‏
قلت يا رسول الله أرأيت إن علمت أي ليلة ليلة القدر ما أقول فيها قال ‏ ‏قُولِي ‏ ‏اَلَّلهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ كَرِيْمٌ تُحِبُّ العَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي

Uwais berpenyakit sopak/ Balar/ putih seluruh tubuh. Ibunya berkata kepada Uwais wahai Uwais doalah kepada Allah supaya Allah menghilangkan penyakit sopak mu ini. Jawab Uwais’ saya malu kepada Allah nak minta yang demikian, kerana kalau saya minta seolah-olah seperti saya tidak meredhai pemberian Allah S.W.T. Jawab ibunya Allah itu maha baik kau mohonlah kebaikan-kebaikan dari Allah S.W.T kerana ibumu yang suruh. Taatkan ibu itu wajib. Uwais akhirnya memohon kepada Allah S.W.T supaya Allah menyembuhkan penyakitnya kerana taatkan perintah ibunya, namun demikian dia mohon supaya Allah meninggalkan sedikit tanda penyakit tersebut sebagai tanda ingatan atas penyakitnya itu. Kerana itulah Nabi sebut tanda nak kenal Uwais ada tanda putih بياض) ) dan (والدة) ada emak. Antara tandanya lagi ialah اشهل iaitu rambut merah, jauh antara kedua bahunya, sederhana tinggi, putih campur hitam warna kulitnya, ia memukul-mukul dagunya kedada, ada cahaya dibahunya.

Umar dan Ali akhirnya berjumpa dengan Uwais pada tahun ke sepuluh Hijrah. Antara beberapa dialog yang berlaku antara Uwais Umar dan Ali:
Kedua-duanya meminta Uwais supaya ia mendoakan keduanya. Uwais menjawab; Aku tidak pernah mengkhususkan doaku kepada seseorang mana pun, tetapi kepada sekelian mukminin dan mukminat:

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ
. "Wahai Tuhan kami! berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang Yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan"(surah Ibrahim ayat 41)


Keduanya meminta nasihat Uwais:
Tuntutlah Rahmat Allah ketika mentaatinya dan harapan tuan-tuan dicelah yang demikian itu

Sebahagian isi kandungan tazkirah ini adalah sedutan daripada Khutbah Aidilfitri 1428 H yang disampaikan oleh guru saya Prof. Madya Dr. Mohd Fauzi b. Hamat di Masjid Pondok Banggol Setol Pasir Mas. Kelantan. Penulis merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada beliau.