Friday, November 12, 2010

Doa Dapat Jodoh Tip Top dan Sesuai Dengan Anda Yang Soleh Dan Solehah


Kepada kakak/kakak. Sahabat/sahabat, adik/adik, pelajar/pelajar saya serta seluruh muslimin dan muslimat semoga Allah mengampuni, merahmati, menjauhkan kita dari bala bencana dunia dan akhirat serta memberi kebahagiaan kepada kita dunia dan akhirat. Di sini suka saya kongsikan satu doa yang sangat mustajab kepada semua bagi menyegerakan jodoh bagi yabg belum berjumpa jodohnya. Insyaallah Allah yang maha pemurah yang mendengar segala rintihan dan doa akan segera mengabulkannya sekiranya ia baik untuk kita: Doa ini dibaca bersama pakej-pakej berikut:
1. Memperbaiki kualiti diri dan personaliti, banyakkan sedekah, menolong orang lain dengan jujur dan ikhlas
2. Berbuat baik kepada ibu bapa dan semua orang-oang tua samada yang anda kenal mahupun tidak
3. Solat hajat setiap hari
4. Baca surah al-Waqi’ah setiap hari
Jangan berhenti berdoa dan berusaha bagi mendapatkan jodoh anda kerana apabila anda sudah berkahwin maka telah sempurna separuh dari iman anda, hidup tidak sunyi lagi, dan anda akan merasa kehidupan anda amat bermakna dan bahagia sekali .Apabila anda sudah berkahwin darjat anda akan naik dan terhormat, umur sudah tidak menjadi masalah lagi.
بسم الله الرحمن الرحيم اِلهَى أَشْكُوا اِلَيْكَ ضَعْفِى وَهَوَانِى عِنْدَ النَّاسِ فَاِنْ لمَ ْتَكُنْ يَا غُفْرَانٌ عَلَيَّ فَلاَ اُبَالِهِ يَا مُكَوِّنَ الكَوْنِ وَيَا مَن بَعْدَ الكَوْنِ كُلِّى فِيْهَا ذَاتِى رَبِّ هَبْ لِى مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَاَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِيْنَ وَابْعَثْ لِى مِنْ لَدُنْكَ بِكُلِّ سُرْعَةٍ وَبِدُونِ فِتْنَةٍ زَوْجًا طَيِّبًا صَالِحًا مُؤْمِنًا وَقَيِّمًا مُسْتَقِيْمًا (زَوْجَةً طَيِّبَةً صَالِحَةً مُؤْمِنَةً وَقَيِّمَةً مُسْتَقِيْمَةً) اِنْ كَانَ هُوَ خَيْرٌ لِى رَبِّ يَسِّر وَلاَ تُعَسِّر وَاجْعَل اَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِى اِلَيَّ ثُمَّ اجْعَلْ كُلَّ اُمُوْرِي يُسْرًا وَسُرْعًا وَدُعَآءِي مُسْتَجَابًا اِنَّك اَنْتَ مُجِيْبُ الدَّعَوَاتِ يَا قَاضِىَ الحَاجَاتِ (أَجِبْ دَعْوَتِى يَا الله 3x)( اَجِبْ دَعْوَتِى ياَ رَحِيْمٌ 3x) (أَجِبْ دَعْوَتِى يَا رَحْمَن (3x وَصَلَّ الله على سيدنا محمد وعلى ال محمد.
Dengan nama Allah yang maha pemurah. Tuhanku aku mengadu kepadaMu akan kelemahan diriku ini dan keinginanku kepada manusia. Ya Allah yang memiliki alam inidan alam selepasnya aku serahkan seluruh diriku kepadaMu, kurniakan daku rahmat dari sisiMu kerana sesungguhnya engkau maha pemberi rahmat. Ya Allah kurniakan kepada ku dengan kadar segera dan tanpa sebarang fitnah seorang suami/isteri yang soleh. Mukmin, bernilai, lurus, baik cemerlang sekiranya ia baik untukku, Ya Allah engkau mudahkan segala urusan ini jangan engkau payahkan. Jadikanlah hati-hati manusia kasihan belas dan condong kepada ku, sesunggihnya engkau Ya Allah maha pemurah.

Thursday, November 11, 2010

Sweet Memories In Perlis; Beautiful State With Beautiful Peoples, Nice To See, Nice To Stay

13 November 2010 ini ambo nak berpindah lagi kali ni kembali semula ketempat asal di Shah Alam alahai penatnya Allah jua yang tahu tapi inilah pilihanku. Pilihan yang penuh dengan harapan semoga Allah menyediakan yang terbaik dari perpindahan ini. Setakat ini sudah banyak kali berpindah randah al-Hamdulillah setiap perpindahan yang dijalani semuanya dipenuhi dengan berkat rahmat dan kegembiraan di kelilingi dengan manusia-manusia yang sangat baik, jiran yang sangat baik. “The Happiness is along the way not only in the end of the journey”.

Kali pertama berpindah dari Shah Alam ke Perlis pada tahun 1995 kerana suami mendapat jawatan pensyarah tetap di UiTM Perlis. Alangkah terujanya pada bulan-bulan pertama di Perlis cuba bayangkan semasa di Shah Alam saya akan turun dari rumah di seksyen 6 pada pukul 6.30 pagi setiap hari untuk ketempat kerja saya di Sekolah Menengah Kebangsaan Petaling Jalan Kelang Lama. Terlewat 15 minit bererti lewatlah sampai kat sekolah Jem, jem, jem. Manakala di Perlis ni saya boleh turun jam 7.30 dan sampai di sekolah loceng belum berbunyi ( loceng masuk sekolah 7.45 pagi).

Banyak sungguh keistimewaan duduk di Perlis ni, negeri cantik hijau dengan sawah padi yang luas, sejuk sungguh mata memandang, ikan dan lauk yang segar-segar, ayam kampong yang lazat dan senang di dapati, Barang-barang yang murah di Hafifah Supermarket. Sekolah dekat, pejabat-pejabat kerajaan dekat, orang pun tak ramai segala urusan dapat diselesaikan dengan mudah, orang-orangnya pula sangat baik dan aku menyukai semua orang Perlis. Aku mengenali hampir semua penjual buah di Pasar Besar Perlis, Setiap kali beli buah mesti dibaginya pula buah-buah lain dengan percuma, penjual daging Haji Osman, penjual ayam kampong Hj Dinar. Penjual Santan, Cina penjual sayur dan semualah kat pasar tu. Aku amat berpuas hati meninggalkan perlis dengan hati yang bersih kerana tiada seorang pun ore Perlis yang membuat aku rasa tidak senang tinggal disini samada di rumah mahupun ditempat kerja.

Di Perlis nilah rezeki yang telah ditentukan Allah untukku, dan aku mendapat tuah dalam hidupku sepanjang berada di sini. Dalam kerjayaku ketika di Perlis inilah aku mendapat dua kali anugerah cemerlang, pertama di SMK Syed Sirajuddin pada tahun 2003 dan kali keduanya di Institut Pendidikan Guru Kampus Perlis pada tahun 2009. Disini juga aku mendapat dua kali anugerah besar dari Allah S.W.T , pertama mendapat anugerah hadiah latihan Persekutuan; cuti belajar bergaji penuh dengan biasiswa untuk melanjutkan pelajaran di peringkat Master pada tahun 2005, dan juga yang terkini yang kerananya aku berpindah ke Shah Alam iaitu cuti belajar bergaji penuh pada julai 2010 hingga julai 2013 ‘What a wonderful life here’. Di sinilah juga aku mendapat kenaikan pangkat yang lebih awal dari kakak-kakakku yang bekerja di Kelantan. Kakakku yang sulung mula dapat DG 48 di usia 50 tapi aku di sini telah mendapatkannya dalam usiaku 40 tahun pada tahun 2008 Alhamdulillah Syukran li llah, bertuah sungguh rasanya aku di Perlis. Tak mungkin aku lupa negeri yang cantik dan bertuah ini.

Tak mungkin ku lupa kebaikan sahabat-sahabat ku dan jiran-jiran ku di Perlis. To Name a Few di SMK Syed Sirajuddin; Ustaz Che Nasaruddin b. Noh, Ustaz Rahman Ahmad, Ustazah Hassarina, Ustazah Safiha, Ustazah Hindun, Cikgu Nik Rozita, Cikgu Norliza, Cikgu Sharipah Junuh, Cikgu Hasnah, Cikgu Haridah, Cikgu Norma, Cikgu Rohani ( Bekas Pengetua SMK Syed Sirajuddin), Kerani-kerani sekolah Kak Syarifah Halimah, Pn. Rosna, dan semualah guru-guru dan Staf SMK Syed Sirajuddin tu sepanjang aku bertugas di situ dari tahun 1995 hingga tahun 2005

Dan yang paling tak mungkin ku lupa sahabat-sahabat di Institu Pendidikan Guru Perlis, Aku memang bertuah kerana sentiasa mendapat sisi yang baik dari manusia-manusia ini aku mendapat perangai malaikat dari mereka-mereka ini to name a few: Nazirah Ibrahim, Amani Dato Dahaman@Dahalan, Saidah Harith, Zawati Awang, Zulkarnain Mohammad, Dr. Mohd Rosdi Mahamud, Ustaz Mahammad b. Abdullah, Ustazah Sodah Haji Ahmad, Ustaz Joohari Hashim, Ustaz Ahmad Rahimi, Tn Hj Md Rusli b. A. Rashid ( Pengarah IP), Dr. Hamzah Hj Ihsan (Timbalan Pengarah), En Elias Talib, Pn Che Som, Pn. Haizan, Pn. Noormala Mehat, Dr. Kamaruzzaman, En Ahmad b. Nayan, Pn Rodziyah Nyan, Pn. Mariani dan semua pensyarah dan staff IP Perlis sepanjang

Di Perlis ini juga aku ditemani dengan sahabat-sahabat senegeri Kelantan yang sangat utuh tali ukhuwahnya, setiap hujung minggu berkelah, berkumpul, bergembira, beriadhah, makan-makan. Benarlah kata orang hubungan rakan senegeri akan lebih erat bila merantau ditempat orang. Mana boleh aku lupa pada Wan Rosaida dan Suaminya Nik Abdul Aziz b. Nik Hassan, Mami Norma Yaakub dan suaminya Dr. Mohamad Ismail, Suffian Jusoh dan Isterinya Dr. Mesliza, Ustaz Basri dan isterinya Kak Yah, Junaidi dan isterinya Naimah dan lain-lain yang tak tersebut ketika ini tetapi sentiasa dihati.

Rumah pertama kami di Perlis ialah di Taman Kemajuan Kangar Perlis, syoknya nye dok disitu rumah saya dekat sekali dengan segala kemudahan, ada pasar raya, ada taman permainan, ada surau taman dan jiran-jiran yang sangat baik seperti kak linda, kak saadah, tokeh kedai gambar dan lain-lain. Taman ini berhampiran pula dengan bukit cenderawasih, setiap pagi bila keluar rumah wah sejuknya udara, hijaunya pemandangan cantik sekali. Walau pun demikian setahun kemudian kami berpindah pula ke Taman Koperasi Kangar kerana diajak oleh Mohd Shah dan juga kerana faktor Ustaz Basri kawan-kawan pensyarah CITU UiTM. Seronok juga dok disitu lagi dekat dengan Bandar kangar, dekat sangat-sangat, kat situ lagi ramai jiran yang dikenali dan mereka semua sangat-sangat baik. Sebelah rumah Makcik Ah, depan rumah ustaz Basri, Kak Timah yang mengasuh Hakimah, Mohd Shah dan lain-lain.

Rumah kedua kami pula ialah kolej pulai UiTM. Wah luasnya rumah, betapa selesanya segala kemudahan disediakan oleh UiTM, segala perabot, segala langsir, air ,api, telefon semua ditanggung ho ho memang jimat belanja, kami dok ditingkat dua wuh pagi petang udara segar rumah dikelilingi pokok-pokok yang dijaga rapi, sampah sarap dikutip di muka pintu, nak makan pun senang kalu malas masak beli je kat cafeteria, murah ala mak. Namun demikian pada tahun 2000 kami kena pindah lak, tak boleh lagi dok dalam kerana suami dapat cuti belajar wat Master di Universiti Malaya, maka berpindahlah ambo ke Taman Bersatu doklah kami di Taman Bersatu Pulak selama hamper dua tahun gak, kat situ pun seronok jiran baik-baik juga paling baik sekali dengan kami di TB puan Azizah Sharkawi pensyarah IPDA sekarang sedang sambung PHD, suaminya Dr. Subhi. Aku memanjat kesyukuran yang tidak terhingga kepada Allah S.W.T kerana faktor Jiran ini hidupku tenang dan gembira benarlah kata-kata “Al-Jar Qabla Al-Dar”- Tengok jiran dulu sebelum kamu mendirikan rumah. Jiran-jiran ku banyak memberi inspirasi dan ilham dalam hidup. Betul juga kata orang bahawa orang-orang yang Berjaya itu hidupnya dilingkungan orang-orang yang Berjaya.

Tahun 2003 Aku pindah pulak ke rumah aku sendiri di Taman Desa Pulai Kangar Perlis, Subhana Allah, Masyaallah, Alhamdulillah, la haula wala Quwwata Illa Billah, nikmatnya duduk rumah sendiri, Syukur ke Hadrat Allah S.W.T disini aku merasa lebih gembira dan bahagia lagi dari tempat tempat yang lain, rumah sendiri katakan, kejiranan aku pun semakin luas, masjid Darul Ibadah adalah saksi kami insyaallah, Di sini aku mengenali manusia-manusia yang Berjaya dan hebat-hebat, Kak Syam dan Abang Din yang punya 4 orang anak semuanya pandai-pandai dan Berjaya, anak sulungnya seorang doctor perubatan, anak kedua guru siswazah anak ketiga Emi masih di Universiti dan yang bongsu Syamim sebaya dengan Hasnan.

Aku rasa aku tahu resepi kejayaan pasangan ini, hidup bahagia, apa lagi kalau tidak kerana kesalihan Abang Din, seorang lelaki beriman, aku menjadi saksi kepada istiqamahnya lelaki ini ke masjid lima kali sehari. Aku pun sentiasa ingat pesanan ayah kalau nak selamat hidup lazimi masjid. Di Kampungku di Banggol Setol pun macam tu lah , dalam pemerhatianku yang cetek ini aku lihat kebanyakan anak-anak yang berjaya hidupnya kerana ibu bapa mereka itu istiqamah melazimi solat berjemaah. Kebahagian bukan datang dari sebelah pihak. Kejayaan seeorang lelaki itu kerana di sebelahnya ada wanita yang hebat. Kak Syam pun wanita yang hebat, baik, perihatin, peramah dan sangat pandai masak. Walaupun wanita berkerjaya tapi dia memang suka masak dan rajin mengemas rumah, rumahnya bersih, anak-anak pun pandai. Bertuahlah para suami yang mendapat isteri yang pandai masak, pembersih dan suka mengemas rumah. Bila suami balik dari kerja hati tenang, perut pula di isi dengan makanan yang lazat, mata pula dapat memandang isteri yang kemas dan rumah yang bersih. Benarlah kata Nabi Muhammad s.a.w antara kebahagiaan anak Adam ialah tempat tinggal yang luas dan selesa, kenderaan yang baik, jiran yang baik dan yang paling penting isteri yang solehah. Selain kak Syam ada kak Jun, Abang Halim dan kak siti, ada Syam dan suhaila, Ada Ina dan suaminya Shahrin yang juga ahli masjid yang istiqamah.

Semasa berada disini juga kami diberi rezeki oleh Allah dapat menunaikan Haji pada tahun 2003, selepas melakukan suntikan untuk menunaikan Haji aku bersedia pula untuk mengandung dan Alhamdulillah rancangannya menjadi, semasa berangkat ke Mekah aku sudah mengandung dua bulan kepada Muhammad Mukhlis. Alangkah nikmatnya menunaikan Haji di usia muda ketika tenaga masih lagi kuat. Aku dan suami adalah pasangan suami isteri termuda dalam kumpulan kami di maktab 86 pondok Ukhwah berhampiran dengan masjid kucing di Makkah al-Mukarramah. Kerana kami muda maka energy kami masih kuat, Alhamdulillah dengan kekuatan itu kami bolehlah menolong orang-orang tua serba sedikit dalam urusan harian. Alhamdulillah. Selepas mengerjakan Haji kehidupan kami sentiasa bertambah baik samada dalam keluarga, kejiranan dan persahabatan mahupun dalam kerjaya. Kalaulah aku ni layak memberi nasihat, rasanya ingin aku nak nasihatkan adik-adik, sahabat handai dan sesiapa saja supaya’ Tunaikanlah Haji secepat yang anda boleh’ kerana selepas Haji insyaallah hidup anda akan sentiasa gemilang Insyaallah, Alhamdulillah.

Kepentingan Akidah

Mengapa mencari yang lain dari Islam

Kerana mereka jauh dari al-Qur’an. Al-Qur’an tidak dibaca dan tidak dihayati maknanya. Tanya diri tuan puan adakah aku membaca al-Qur’an setiap hari sekurang-kurang satu muka surat. Adatak dirumah aku al-Qur’an terjemahan milik aku yang aku baca setiap hari. Fungsi al-Qur’an ialah sebagai makanan kepada ruh dan ubat kepada jiwa dan ruh satu bahagian dari unsur diri kita. Al-Qur’an bukan diturunkan untuk ajar kita buat bangunan yang hebat-hebat atau ajar satu masakan yang hebat atau ajar buat kereta buat teknologi yang hebat-hebat tetapi semua apa yang ingin kita tahu ada dalam al-Qur’an al-Qur’an buka buku resipi tapi al-Qur’an boleh bagi tahu cara nak wat pelbagai jenis kek macama mana?

وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ إِلاَّ رِجَالاً نُّوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ

Dan Kami tidak mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad) melainkan orang-orang lelaki yang Kami wahyukan kepada mereka (bukan malaikat); maka bertanyalah kamu kepada Ahluzzikri jika kamu tidak mengetahui. (al-Anbiyak: 7)

Ayat ini menceritakan kepada orang musyrik kalau dia tak tahu pasal agama hendaklah dia Tanya begitu juga kalu kita tidak tahu sesuatu kita belajar kita tanya orang yang pakar dalam bidangnya


Islam sumber yang autentik

Semua agama menyeru kepada kebaikan dan memang kita tidak dapat nafikan tapi tidak bererti ia agama yang benar. Kenyataan yang paling benar adalah dari sumber yang sahih begitu juga dengan agama yang benar mestilah dari sumber yang sahih. Sumber yang paling sahih dan paling benar di atas mukabumi ini ialah al-Qur’an. Kewujudan sebarang unsur yang sama dengan ajaran para nabi tidak memestikan bahawa ia bersumberkan wahyu langit sepenuhnya, bahkan ia adalah sekadar penyerapan ajaran langit tersebut ke dalamnya apa yang pasti kajian yang mendalam terhadap kebanyakan teks-teks agama purba dan silam menetapkan bahawa wujudnya kesepakatan atau persamaan terhadap sebahagian makna-makna al-Qur’an dan al-Sunnah. Ini membuktikan dua noktah penting:

1- Asal usul agama ini adalah dari langit

2- Setiap ummah telah diutuskan rasul kepadanya

Agama hindu sebagai agama yang tertua di atas mukabumi ini juga pada asalnya adalah dari agama langit tapi kerana lamanya masa maka ia tidak selamat dari berlaku penyelewengan dari agama asal mereka juga sebenarnya percaya kepada tuhan yang maha esa yang datang dalam pelbagai simbol oleh itu ada- etika dalam agama tersebut etika yang baik sebagai saki baki dari ajaran langit . Menurut seorang pengkaji ilmu perbandingan agama Mahmuyd abu al-Faid yang saya petik dari doktor Abdullah Mustapha Numsuk dalam kajiannya Buddhism its history, belief and relationship with suffism bahawasanya agama Buddha yang merupakan serpihan dari agama Hindu telah melalui tiga circulatioun pusingan:[1]

1- Ajaran yang berasal dari agama tauhid agama yang mengesakan Allah yang merupakan agama hindu kuno yang berasal dari Al-Sami yang dinisbahkan kepada sam b. Nuh anak nabi Nuh yang diambil dari ayahnya Nuh dan Nuh dari Allah S.W.T-agaknya tok sami tok sami dari situ agaknya (agak-agak). Tengok pakaian tok sami macam baju ihram yang dipakai oleh kita sewaktu nak mengerjakan haji. Ajaran nabi Ibrahim pakai macam tu yang kita dok pakai. Bukan kita tiru tok sami tapi ajaran dari Allah. Dia pun boleh jadi kalu tengok asal. Tapi boleh jadi tiada sumber yang pasti dari Allah seperti kita. Begitu juga amalan meditasi dan yoga dalam agama Hindu. Menurut Dr Malik Badri dari UIA dalam kajiannya al-Tafakkur min usyahada ila al-Syuhud: Dirasah al-Nafsiyyah al-Islamiyyah. Pengamatan asal usul meditasi trasendental dalam agama-agama Timor kuno Serta kemiripannya dengan amalan tafakur dan tasbih, telah mendorong Prof abu a’la al-Maududi menyimpulkan bahawa agama Buddha dan Hindu dahulunya termasuk agama yang benar tetap kemudian diselewengkan. Sekarang yang tinggal hanya bentuk-bentuk ritual yang masih memiliki faedah yang tampak seperti meditasi. Tujuan agama yang sebenar iaitu mengarahkan manusia untuk bermeditasi beribadat dan bertasbih kepada Allah serta merenungkan ciptaannya sudah terabai dan hilang. Dunia barat kemudian mengambil metode meditasi ini setelah terbukti berfaedah besar dalam bidang kedoktoran. [2] (Bayangkan gambaran bersila duduk yoga adalah gambaran hidup seorang mukmin yang sedang duduk bersila setelah melakukan solat kemudian tenggelam dalam tafakur, merenungkan kebesaran Allah S.W.T sambil mengulang-ulang bacaan takbir tasnih tahlil dan tahmid

Bolehkah amalkan Yoga

Fatwa kata tak boleh tak boleh saya bukan mufti. Tafakur dalam Islam dan meditasi trasedental tanpa akidah dan konsep yang benar mengenai alam dan kehidupan bagaikan dua orang penyelam yang masuk ke dalam laut penyelam yang satu mendapatkan permata yang mahal dan bernilai manakala yang satu lagi tidak mendapat apa-apa kecuali binatang kecil-kecil yang tidak berguna’Kebahagian yang sebenar ialah kemurnian tauhid dekat dengan pencipta Allah S.W.T.

Yoga pada step yang lebih tinggi dok dalam gua dalam hutan untuk sampai englighten pencerahan Kenapa kita nak cari yang berat susah yoga kena dok dalam gua dalam hutan untuk Islam dah ganti yang lebih baik tak perlu gi gua. Nabi sebelum diberi wahyu memang dok bertapa dalam gua tetapi setelah diberi anugerah yang agung nabi tak gi dok dah dalam gua nak bertapa nak cari ketenangan iktikaf dalam masjid itu lebih baik. Yoga makan bertih latihan-latihan yang dilalui mereka boleh tak makan apa-paa selama berhari-hari puluhan hari cukup makan bertih Islam ajar puasa yang lebih baik untuk capat takwa:

2. Peringkat kahin sami pendeta Brahma dan lambang-lambang. Pada waktu ini munculnya trinity dalam agama Hindu Tuhan Brahma, Vishnu dan Siva. Yang demikian itu setelah berlalunya tempoh yang panjang dari masa pertama di atas



[1] Dr Abdullah Numsuk h. 80.

[2] Malik Badri h. 44

DIALOG NABI MUHAMMAD S.A.W DENGAN PENYEMBAH BERHALA

DIALOG NABI MUHAMMAD S.A.W DENGAN ORANG KAFIR DAN MUSYRIK.

Nabi Muhammad s.a.w pernah berdialog dengan penganut pelbagai agama. Mereka itu ialah Yahudi, Kristian, Ateis, Dualisme dan Arab penyembah berhala. Dialog ini adalah sebahagian dari diskusi besar yang melibatkan 25 orang, iaitu lima orang setiap agama. Pada akhir diskusi ini kesemua wakil ini kembali kepada puak masing-masing dan selepas tiga hari mereka datang semula menemui Nabi Muhammad s.a.w dan menyatakan diri mereka sebagai Muslim.

DIALOG NABI MUHAMMAD S.A.W DENGAN PENYEMBAH BERHALA

Nabi Muhammad s.a.w bertanya kepada wakil dari golongan penyembah berhala mengapa mereka percaya kepada berhala-berhala itu dan tidak menyembah tuhan yang maha kuasa. Mereka berkata, “Melalui berhala-berhala kami mencari jalan bagi mendekatkan diri kepada Tuhan.”

Nabi Muhammad s.a.w bertanya: “ Apakah berhala-berhala yang kalian katakan itu dapat mendengar? Apakah menurut kalian mereka itu hamba-hamba tuhan yang taat dan berbakti? Bagaimana kalian boleh mendekatkan diri kepada tuhan melalui berhala-berhala itu?” Nabi Muhammad melanjutkan kenyataannya, kalian sendirilah yang membuat berhala-berhala itu dengan tangan-tangan kalian. Kalaulah patung-patung-patung itu memilikki kemampuan untuk menyembah maka sudah tentu menjadi kewajipan kepada patung-patung ini menyembah kalian sebagai yang menciptakan mereka. Lebih dari itu Tuhan tidak pernah membenarkan manusia menyembah berhala. Bagaimana mungkin, sesuatu perbuatan yang tiada diizinkan Tuhan seperti itu dapat mendekatkan diri kalian kepadanya?. Mendengar apa yang dikatakan oleh Nabi Muhammad s.a.w, orang-orang itu lalu berpecah menjadi tiga kelompok dengan pendapat-pendapat berikut:

1. Kelompok yang berpendapat, “ Berhala-berhala yang kami sembah sebenarnya imej daripada manusia yang ke dalam diri mereka tuhan berinkarnasi. Jadi kami sebenarnya menyembah Tuhan melalui penyembahan imej daripada orang-orang tadi yang pada hakikatnya adalah inkarnasi Tuhan.”Mendengar ucapan kelompok ini Nabi Muhammad kemudiannya mengutarakan tiga keadaan:

i. Kepercayaan kalian bahawa Tuhan berinkarnasi ke dalam diri seseorang ternyata benar-benar keliru, sebab dengan anggapan sebegitu kalian menganggap Pencipta seumpama dengan hasil ciptannya. Tidakkah kalian menyedari bahawa Tuhan sama sekali tidak berinkarnasi dalam bentuk apa pun kecuali penserupaan itu mesti berlaku dalam apa-apa yang disekitarnya. Namun bagaimana mungkinkah ada apa-apa yang berada disekitarnya Bukankah Tuhan bebas daripada yang demikian?’’

ii. Disamping itu, apakah bezanya antara Tuhan dan benda-benda lain yang terdapat pada wujud fizikal seperti warna, rasa, bau, kekerasan, kelembutan, berat, ringan dan sebagainya? Semua yang saya sebutkan ini terdapat pada benda-benda lain tadi yang semuanya tidak mempunyai kewujudan bebas. Apakah maksud kalian tuhan seperti itu

iii. “Manakala kalian menggangap tuhan mempunyai kualiti yang ada pada benda-benda ciptaan yang tadinya tidak ada. Mengapa kalian tidak menyakini pula bahawa semua kualiti lain yang ada pada benda-benda ciptaan itu juga ada pada Tuhan?. Oleh itu seharusnya kalian juga menyakini bahawa Tuhan berubah-ubah, rosak dan mati. Bukankah menurut keyakinan kalian wujud fizikal yang berinkarnasi membawa erti, berubah, rosak dan mati? Tidakkah menurut kalian tidak mungkin bahawa sesuatu isi tidak berubah sementara wadahnya berubah? Semua kenyataan yang saya utarakan ini membuktikan bahawa sekali-kali tidak mungkin bagi tuhan untuk mengalami inkarnasi ke dalam bentuk apa pun juga. Jika inkarnasi ini jelas tidak benar, tidak ada dasar sama sekali yang dapat menguatkan kepercayaan kalian tentang inkarnasi Tuhan, dan bahawa patung-patung tadi, seperti kata kalian adalah imej daripada orang-orang ke dalam tempat Tuhan berinkarnasi tadi.”

2. Kelompok yang berpendapat patung atau berhala yang mereka sembah itu adalah imej daripada generasi-generasi terdahulu yang terlalu patuh pada Tuhan. Orang-orang ini memahat patung-patung tadi sebagai imej generasi itu dan menyembah mereka dengan tujuan mengagungkan Tuhan melalui penyembahan tadi. Muhammad bertanya: Cuba kalian katakan kepadaku, penyembahan macam apakah yang sebenarnya kalian lakukan terhadap Tuhan yang maha kuasa, jika penyembahan imej-imej yang kalian katakan tadi, kalian lakukan dengan bersujud, meminta dan menundukkan kepala di hadapan berhala-berhala ini?” Orang-orang itu diam, dan Nabi Muhammad melanjutkan: Tidakkah kalian tahu bahawa hak Tuhan untuk tidak dianggap sama dengan hambanya. Misalkan saja kalian menghormati Raja sama caranya seperti kalian menghormati pelayan Raja. Tidakkah ini akan bererti satu penghinaan bagi Raja itu?” Orang-orang itu sependapat dengan apa yang dikatakan Nabi Muhammad s.a.w. Sambung Nabi lagi,”Kalau memang demikian, tidakkah kalian sedari bahawa dengan menyembah imej-imej yang kalian katakan itu, kalian bererti telah menghinakan pencipta bukan mengangungkannya.”

3. Kelompok yang mengatakan:”Tuhan menciptakan Adam dan memerintahkan para malaikat untuk sujud dihadapannya. Kerana kita ini anak-anak Adam, tentulah kita lebih layak untuk sujud dihadapan beliau. Adam kini sudah tiada, kerana itu kami ciptakan imej Adam ini untuk kami sujud dan melalui penyembahannya kami mencari kedekatan kepada Tuhan.”

Muhammad lalu menjawab:”Benarlah bahawa Tuhan memang telah memerintahkan para malaikat sujud kepada Adam. Tetapi apakah Tuhan memerintahkan kalian bersujud di hadapan imej Adam yang kalian katakan itu? Adam dan imejnya yang kalian buat itu tidaklah sama. Bagaimana kalian boleh yakin bahawa Tuhan tidak murka atas penyembahan yang kalian lakukan terhadap imej Adam ini?.” Baiklah saya berikan contoh lain. Jika ada seseorang yang memberi izin kepada kalian memasuki rumahnya pada suatu hari, apakah bererti bahawa kalian juga mempunyai hak untuk memasuki rumah orang ini pada hari yang lain, atau memasuki rumah yang lain daripada dari kepunyaan orang ini?. Jika seseorang memberi kalian suatu pemberian berupa baju atau kuda misalnya, apakah kalian akan menerima pemberian ini?” Orang-orang ini mengiakan pertanyaan Nabi Muhammad s.a.w. Lalu jika kalian tidak suka menerima baju atau kuda tertentu yang ingin diberikanya kepada kalian, apakah kalian berhak mengambil baju atau kuda yang lain milik orang ini tanpa izinnya?. Tidak, “ jawab orang-orang ini” Sebab yang diberikan orang ini bukan baju atau kuda yang lain tadi.” Kalau demikian pendapat kalian” Sambung Muhammad, “Siapakah sebenarnya yang lebih berhak menjaga supaya miliknya tidak dipergunakan tanpa izinnya, Tuhan atau makhluknya?”

Wakil-wakil golongan ini melihat gambaran ini. Mereka tahu dan mengatakan tentulah Tuhan yang lebih berhak untuk itu. Muhammad kemudiannya mengakhiri perbicaraan ini dengan mengatakan, “ Kalau demikian, mengapakah kalian menyalahi prinsip ini? Bila dan dimana Tuhan pernah mengizinkan kalian menyembah berhala-berhala itu?.

KESIMPULAN

Konsep ketuhanan adalah perkara yang teramat penting dalam kehidupan insane. Konsep ketuhanan yang betul adalah selaras dengan fitrah semulajadi manusia dan sama sekali tidak bertentanagan dengan akal. Konsep ketuhanan yang betul akan mencorakkan kehidupan manusia selaras dengan kejadinnya dan secara langsung mengangkat martabatnya menjadi makhluk terbaik. Persoalan ketuhanan mestilah berdasarkan keterangan yang datangnya dari Tuhan sendiri, bukannya hasil renungan atau khayalan akal manusia. Konsep ketuhanan yang tidak betul membawa manusia menjalani kehidupan gelap dan meraba-raba tanpa petunjuk, akibatnya akan merosakkan kehidupan sendiri di dunia dan selepas matinya.