Friday, November 13, 2009

MASUK SYURGA KERANA MENOLONG JANDA

MASUK SYURGA KERANA MENOLONG JANDA

الساعى على الأرملة والمسكين كالمجاهد في سبيل الله وكالقائم لا يفتر وكالصائم لا يفطر

Orang yang melindungi para janda dan orang-orang miskin seperti pejuang dijalan Allah dan seperti orang yang beribadah di malam hari dan berpuasa disiang hari ( Hadis riwayat Al-Bukhari, Muslim)

Suatu ketika seorang kaya yang mempunyai banyak anak meninggal dunia dan keluarganya jatuh miskin sehingga mereka hendak meninggalkan kampong halaman kerana takut dicela. Mereka masuk ke masjid yang sunyi di sebuah desa. Kemudian ibu mereka meninggalkan anak-anaknya di situ sementara beliau keluar mencari sedikit makanan untuk mereka. Di suatu kampong, dia berjumpa dengan seorang Muslim, maka kepada orang itu dia menerangkan keadaanya, namun dia orang itu tidak mahu percaya bahkan meminta agar dia membuktikannya. Si ibu itu berkata “Aku orang asing”. Tetapi orang itu lalu pergi meninggalkannya. Kemudian si Ibu berjumpa dengan seorang Majusi Penyembah Api. Kemudian diterangkan keadaanya. Orang Majusi itu percaya dan mengutuskan isterinya menjemput ibu dan anak-anaknya ke rumah. Dia sangat memuliakan mereka. Ketika tiba malam Orang Muslim itu telah bermimpi seolah-olah kiamat terjadi dan dia melihat Nabi Muhammad SAW dalam mimpinya sedang menebarkan bendera ‘puji’ dan disisi nya ada sebuah mahligai cantik. Muslim itu bertanya’Ya Rasulullah, untuk siapakah ini?” Rasulullah menjawab “Untuk orang Muslim”

Orang itu berkata Akulah orang Muslim, Rasulullah berkata “Tunjukkan padaku Bukti yang menunjukkan kamu orang Muslim. Orang itu tidak dapat menjawab. Lalu Nabi menceritakan tentang perihal ibu dan anak-anak yatim itu, lalu dia terbangun dengan amat sedihnya. Esoknya dia pergi mencari ibu itu sehingga bertemu di rumah seorang Majusi. Dia meminta dari Majusi itu supaya memberikan kepadanya wanita dan anak-anaknya untuk dia layani sebagai tetamu dan menolong mereka bagi membina kehidupan tetapi majusi itu menolak bahkan Majusi itu berkata Aku orang yang mula-mula mendapat keberkatan dari wanita ini. Si Muslim tadi menawarkan seribu dinar kepada Majusi tersebut agar dia memberikan wanita dan anak-anaknya itu, Nah ambillah Seribu Dinar dan berikan mereka kepada ku kata lelaki Muslim itu tadi.

Tetapi Majusi berkata “aku lebih berhak terhadap seseorang yang engkau inginkan.. Dan mahligai yang engkau lihat dalam mimpimu itu diciptakan untukku. Apakah engkau hendak menyombongkan Islammu kepada ku? Demi Allah sesungguh aku dan keluargaku telah memeluk Islam dan Aku bermimpi seperti mimpimu. Dan Rasulullah berkata kepadaku” Apakah ibu dan anak-anak yatim itu ada padamu?” Kataku “ Benar Ya Rasulullah. Baginda berkata “ Mahligai ini untukmu dan untuk keluargamu. Kemudian si Muslim itu pergi dengan hati yang sedih…..

Pengajaran:

Untuk Menolong orang yang meminta dan kesempitan jangan Tanya bukti. Beri sajalah sedaya upayamu.

Orang yang menolong Janda dan anak Yatim balasannya adalah Syurga.. Perhatikan masyarakat dikelilingmu…. mungkin mereka saudaramu, jiran mu….kalau ada mereka hulurkan bantuan gembirakan mereka..

Membelanjakan harta, bersedekah adalah bukti keislaman. Kamu kata kamu Islam mana buktinya….buktikan.

Tidak selamanya saudaramu itu akan berada dalam kesusahan, tolonglah mereka pada masanya yang tepat. Apabila masa telah berlalu tiada gunanya….

Oleh al-Imam al-Ghazzali dipetik dari

Mukasyafah al-Qulub.

disunting semula oleh: Raihaniah Zakaria

No comments:

Post a Comment