Monday, August 2, 2010

Baca Doa Ini

Baca Doa Ini

Doa ini merupakan doa yang pendek dan ringkas tetapi mengandungi pengertian dan permohonan yang menyeluruh dalam setiap gerak geri kehidupan. Ia merupakan doa yang diajarkan oleh Allah S.W.T melalui lisan tujuh remaja yang bersembunyi di dalam gua kerana hendak menyelamatkan iman mereka dari raja yang zalim. Doa permohonan ini dirakamkan dalam ayat 10 surah al-Kahfi:

رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ اَمْرِنَا رَشَدَا
Maksudnya: Wahai tuhan kami kurniakanlah kami rahmat dari sisiMu, dan berilah kemudahan-kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan agama kami.
Baca dan berzikirlah dengan doa yang diajarkan Allah ini dalam setiap permulaan kerja kita nescaya segalanya akan dipandu dengan rahmat dan bimbingan ilahi. Doa ini boleh dijadikan wirid dan zikir, berzikirlah dengan doa ini ketika hendak tidur dan ketika celik mata dari tidur. Ulangilah doa ini disaat menghadapi kepayahan, kegelisahan, kesedihan yang mendalam dan pengharapan yang amat sangat terhadap sesuatu, disaat temuduga, ketika mengajar, ketika praktikum nescaya anda akan merasai ketenangan, keyakinan dan kejayaan.
Cuba baru tahu…

Penulis merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada sahabat penulis Tuan Hj Md Rusli b. A. Rashid bekas pengarah IPG Kampus Perlis kerana mengingatkan doa ini kepada penulis.Penulis sentiasa membacanya setiap hari disaat diri kelelahan doa ini membantu penulis

No comments:

Post a Comment